vineri, 1 aprilie 2011

Despre superstitii (partea I)

Conform DEX, prin superstitie se intelege prejudecata care decurge din credinta in spirite bune si rele, in farmece si vraji, in semne prevestitoare, in numere fatidice sau in alte ramasite ale animismului si ale magiei.

Fara o documentare prealabila in domeniu am tinut sa public acest post pentru a-mi exprima o parere strict personala legata de aceste „idei fixe”. Trebuie sa mentionez ca voi pleca de la premisa ca nu cred si nu recomand cuiva (cu capul pe umeri cel putin) sa creada in ele, ba mai mult voi incerca sa va fac sa va lasati!

Cum s-au nascut superstitiile?

Am elaborat 3 potentiale situatii:

1. Din dorinta de a manipula. Intr-o zi, o persoana inteligenta si extrem de sireata a gasit o metoda sa faca oamenii sa actioneze altfel decat ar fi dorit ei insisi. „Daca te intorci din drum o sa ai ghinion!” si uite asa, cat timp esti tu plecat pot eu sa te las fara cateva bunuri din casa!

2. Din dorinta de a da vina pe altcineva pentru propriile actiuni/greseli. Este usor sa gasesti marea explicatie pentru ceva ce nu ti-a iesit cum doreai: „Este marti, 3 ceasuri rele!” It wasn’t me!! Cele 3 ceasuri rele s-au aliat impotriva mea!

3. Din distractie. Este in stransa legatura cu punctul 1 de mai sus. Sa „scuipi” in san daca te-ai speriat! Pai cred si eu ca cel care a „promovat” aceasta idee se distra de mama focului cand ii vedea pe cei cooptati la implementarea ei cum se supun atat de docili!

Marturisesc ca uneori imi este usor sa ma las prinsa in mrejele tentatiei de a crede in superstitii pentru ca de cele mai multe ori este la indemana sa blame it on somebody/something else decat sa iti asumi tocmai tu consecintele propriilor actiuni sau inactiuni!

Imi amintesc ca in copilarie imi dezvoltasem superstitia potrivit careia daca bunica spala rufe in dimineata cand eu, la scoala fiind, dadeam teza sau lucrare, atunci rezultatul era sortit dezastrului! Si asta doar pentru ca intr-o zi am asociat cele 2 actiuni si am tras concluzia ca asa s-au asezat lucrurile, nu ca nu ma pregatisem eu suficient!

Deci clar este dovada ca este simplu sa dai vina pe oricine altcineva decat sa te auto-analizezi si sa tragi concluziile potrivite!

In partea a doua (rabdare, va rog!) voi incerca sa vin cu exemplul a 2 mari superstitii (nu spun care ca sa nu stric suspansul) pe care posibil nici sa nu va fi gandit la ele in aceasta maniera!

Niciun comentariu:

Trimiteți un comentariu