duminică, 1 aprilie 2012

"Papa, mami!"

Gatesc pentru fii-mea aproape in fiecare zi. Uneori nu prea stiu de ce. Dimineata nu bea decat lapte, la pranz mananca la cresa cam 5 zile din 7 (iar, daca e acasa cu tataie, painea cu branza e sfanta) si in week-end ba prin oras, ba pe la Fina, ba 2 mese intr-una, pe unde apucam si pe unde se poate. V-am zis eu ca nu sunt o mama model!

De fapt, daca stau sa o iau la analizat - analiza - analizare, ma mai agit pentru mesele de seara – alea in care ajungem acasa la o ora rezonabila si nu suntem prea obosite ca sa mai mancam. Sa mancam corect adica, pentru ca la repezeala eu iau ceva caloros si satios din frigider, iar ea isi bea pe neresuflate laptele si ne declaram multumite. Tati, fie vorba intre noi, in general nu prea conteaza la capitolul asta ca si-asa vine acasa la ore imposibile.

In general mai fac la gramada 5 – 7 feluri, si 1 si 2 si 3 si 2 de 2 si 3 de 3, sambata sau duminica dupa cum imi pica la indemana. Inca ma incapatanez sa cred in idea ca atata gateala ar putea sa ajunga pentru toata saptamana ce vine sa nu mai mincam aiurea. Si sa facem si economie, ca asa gandeste o gospodina adevarata. Ideile si varietatea nu lipsesc. Economie nu fac pentru ca, invariabil, dupa ce cumpar jumatate de hypermarket, cand ajung acasa tot n-am tot ce-mi trebuie sau as vrea. Dar asta-i boala grea si alta treaba. Retete insa am tot strans si, cum internetul nu-mi mai este suficient, am facut un intreg dosar de adunaturi. Mai traznite, mai exotice, mai normale, desi nu chiar banale… de toate felurile. Eu sunt dispusa sa incerc si nu prea ma dau inapoi de la nimic. Cu ceilalti doi insa - tata si fiica, deh! (ba s-ar putea si cainele) - lucrurile stau altfel. E un sacrilegiu sa pui miere pe friptura, de exemplu, o nenorocire sa faci tocana fara carne si un dezastru tehnic sa tavalesti gogosile prin zahar si nu doar sa le pudrezi putin. (Iar am adus vorba de gogosi, iar n-o sa mai am viata pana nu fac di nou!)

Saptamana trecuta am zis ca pedepsesc pe toata lumea sa manance sanatos. La final a reiesit ca m-am pedepsit singura pentru ca 7 zile am mancat doar eu ce-am pregatit. Sa nu se inteleaga gresit – mancarea a fost buna, doar clientii cusurgii. P-astia se pare ca din oua fierte sau omleta, carne la gratar si peste prajit cu mamaliga nu ii scot.

Cum ziceam – mancare sanatoasa = musaca cu spanac si pui, tocanita de legume, salata “varza” si bruschete cu somon si mozzarella.

Musacaua e chiar delicioasa… pentru cei care n-au fost obligati cand erau mici sa inghita cu noduri tot spanacul pus cu incapatanare in farfurie de mame sau bunici.

Si se pregateste astfel: Una bucata ceapa tocata marunt se pune in tigaie cu 2 linguri de ulei si putina apa. Dupa ce se fierbo-caleste lacrimogena putin, se adauga spanac (proaspat, congelat, conserva – dupa posibilitati si preferinte) cam jumatate de kilogram si 1 catel maricel de usturoi pisat.
Cartofii si puiul se fierb fiecare separat in treaba lor/lui, primii in coaja, cel din urma in piele proprie (sau nu!). Eu am folosit piept, dar cica poti sa iei doar baconul de pe el si, daca e si putin afumat, iese super combinatie. (Glumesc eu, dar reteta originala chiar e cu bacon si nu pui fiert atos, fad si sanatos… pai cum sa-l manance copilu’?!)
Si ultima parte – sosul facut din 3 oua, o ceapa verde tocata bine, 200 ml smantana si 100 ml lapte. Si apoi totul se combina in straturi – unul de cartofi (decojiti, bineinteles) taiati rondele, unul de spanac, fasiute de pui si sos ovo-lacto-cepos. Se pun straturi – straturi pana se termina apoteotic cu sos galbior care sa se rumeneasca frumos la cuptor. Ce cusur sa aiba o astfel de mancare?? Are si sare si piper puse peste tot pe unde se iveste ocazia sa ajute la gust.

Tocanita e mega-ultra-super usor de facut. Toate se toaca si se pun treptat tr-o tigaie mare – eu mai am din aia de tuci capatata de la mama.
Intai ceapa marunta la calit putin cu un strop de apa (sa nu avem arsuri la stomac altfel), si apoi da-i: cartof, ardei, telina - radacina si tija, rosii, morcov, dovlecel, broccoli, ciuperci… orice. Se pune apa, sare si piper si la final se mai adauga suc de rosii sa iasa tocana rosie ca de-aia e ea tocana.

Salata “varza” cred ca e orice salata in care amesteci tot ce ai chef.
Asta a mea a avut ultimele urme de rucola din frigider, salata iceberg, varza chinezeasca, telina tija, castravete, rosii cherry, ulei de masline, otet balsamic, sare si piper. Spre surpriza mea din asta Arina macar a gustat – nu rucola din ea, sa nu exageram!

Si bruschetele le-a testat putin… dupa cum urmeaza in imaginea alaturata.
Mozzarella – interesanta ca se intinde, somonul – bun ca doar e “pe(s)te”, lamaia zburata fara drept de apel si feliuta de bagheta neagra “ia mami, nu m(b)una!”

Ca de fapt la asta se rezuma “Papa tu, mami! Male – male!” Arina doar se uita si mai mananca paine goala ocazional. Iar cum din asta se gaseste peste tot, sa nu zic pe toate drumurile ca-mi da senzatia ca o ia de pe jos, mai bine imi fac unghiile frumos la salon si ma potolesc cu gatitul. Cat m-o tine!

Niciun comentariu:

Trimiteți un comentariu