vineri, 25 ianuarie 2013

A time to remember: 100 de ani de istorie auto - 75 de ani la Geneva - un articol de Paul Borta


Pentru organizatorii Salonului Auto de la Geneva, 2005, a fost un an deosebit prin marcarea a numai puţin de 75 ediţii.Prima expoziţie de auto şi biciclete din Elveţia, s-a ţinut în oraşul de pe malul lacului Leman în primăvara anului 1905, dar cele două războaie mondiale şi unele perioade de criză i-au afectat continuitatea. De altfel, acesta nu este singurul motiv de mândrie. Prestigiul manifestãrii a crescut constant în ultimii ani, prin numãrul important de ziarişti acreditaţi, a spectatorilor (se spera o cifrã de 800.000), dar şi a faptului cã majoritatea constructorilor considerã Geneva locul ideal în prezentarea, în premierã, a unui concept sau model. Astfel în ultimii douăzeci de ani, seria ediţiilor anuale nu a fost întreruptã ca în cazul saloanelor de la Paris sau Frankfurt care sunt organizate alternativ.Şi aceasta în condiþiile în care Elveţia nu are o piaţã dinamicã. Şi astfel tradiţia, în cel mai autentic stil britanic, este un atu pentru care s-a muncit foarte mult.

Tripleta Toyota Aygo, Citroen C1 şi Peugeot 107, care a fost oficial consfinţitã la Geneva, pune bazele unei înţelegeri între doi grei ai lumii auto: Toyota Motors şi grupul lPSA (Peugeot-Citroen), ce-i important, doar în domeniul miniautomobilelor. Proiectul cuprinde o uzinã comunã de montaj în Slovacia, dar şi o politicã de vânzare coerentã, în sensul cã fiecare piaţã europeanã a fost atent evaluatã şi, în consecinþã, se va ţine cont de specificul ei în parte.
Dacia la Salonul Auto de la Geneva şi Logan, un model european, sunt douã motive de mândrie pentru orice român. Sigur, pentru cei mai cârcotaşi dintre noi, suprafaţa, poate cea mai micã de expunere, sau comentariile gen "am scãpat cheia în portbagaj şi voi deveni astfel primul spãrgãtor al propriei maşini" pot susţine ideea cã o Dacia rãmâne tot o Dacia. Evident, timpurile când "strâns uniţi în jurul..." au trecut de mult, iar diversitatea de opinii nu este decât un suport normal în derularea unui asemenea proiect."Dupã o aşteptare nesperat de lungã, iatã-ne ajunşi la acest moment extrem de important pentru noi", ne-a declarat, în exclusivitate, dl.Constantin Stroe, vicepreşedinte la Automobile Dacia SA.
Fiat Croma, Alfa Romeo 159, conceptele Alfa Romeo Brera, Lancia Ypsilon Zagato, au fost vedete de necontestat ale standului grupului Fiat. "Trebuie să recunoaştem că am ratat virajul din 2000. Este necesar ca, prin noutãţi, sã epatãm din nou publicul", a declarat dl.Sergio Marchione, pdg al constructorului torinez. Pânã în 2007 concernul italian va mai lansa alte 17 noutãţi. Dupã cinci ani de inerţie, mariajul cu General Motors pare a nu mai avea loc. Ceea ce merge însă este colaborarea cu grupul PSA în domeniul utilitarelor şi nimic mai mult. Deşi s-au tatonat, Renault şi Fiat nu pot întreprinde nimic în comun, cãci se aseamãnã prea mult. La Geneva a existat un zvon privind o apropiere de producãtorul indian Tata. Oricum, dl.Sergio Marchione pare convins cã Fiat nu poate supravieţui de unul singur.
La standul Chevrolet, unul dintre modelele de interes pentru noi este Matiz, a cãrui primã generaţie s-a vândut şi se vinde foarte bine în România."Marca Chevrolet a început sã fie cunoscutã şi în România. În aceste condiţii suntem încântaþi sã anunţãm cã în luna aprilie vom lansa şi pe aceastã piaþã noul Matiz", ne-a declarat dl.Zoltan Kazas manager PR General Motors Europe.
Complexul industrial Daewoo, de la Craiova, este un subiect fierbinte care pânã în octombrie pare a avea totuşi o rezolvare. Când va expira dreptul de folosire a licenţei, uzina din România va rãmâne se pare în circuitul furnizorilor GM Daewoo Europa pentru partea de motoare.
La Audi am putut remarca o adevãratã euforie "quattro". Aşa cum se ştie, Walter Rohrl şi Michele Mutton au fãcut celebru acest concept al tracţiunii integrale permanente la autoturisme pe traseele Campionatului Mondial de Raliuri. De altfel, cu o sãptãmânã înainte de deschiderea Salonului de la Geneva, la Ingolstadt s-a serbat în prezenţa lui Walter Rohrl "25 de ani de quattro". Aşa se explicã prezentarea unor modele A3 şi A6 quattro cu evidentă tentă sportivă.
La BMW capul de afiş era M6, varianta sportivã a seriei 6, care a preluat mecanica lui M5, respectiv fabulosul motor 5,0 l V10 care furnizeazã 570 CP şi asigurã o acceleraţie de la 0 la 60 mph în 4,6 s. Pentru a crea un frison în plus, oficialii de la BMW au anunţat cã viteza a fost limitatã la 155 mph ( ). Varianta cabrio a noii serii 3 şi în mod special 320 d a suscitat "interesul" multor jurnalişti asiatici, care au fotografiat-o din diverse unghiuri.La acestea trebuie adăugată şi restilizarea seriei 7 care repară unele inabilităţi stilistice.
Pe lângã C1, francezii de la Citroen au avut ambiţia sã mai vinã cu o noutate şi anume berlina C6, o adevãratã continuatoare a stilului DS, Cx sau XM, cu o linie stilisticã aparte şi novatoare totodatã.Fraţii de la Peugeot mizează pe 107 sau pe 407 Prologue care vine să completeze gama 407,compusă până acum din berlină şi break sau SW(sport wagon).
Noua generaţie Focus pe care Ford a lansat-o anul trecut, este perfect completatã de varianta sport ST prezentatã în premierã la Geneva.
Tot pe câte o versiune sport au mizat şi cei de la Opel cu Astra OPC şi respectiv Toyota cu Corolla TS. În plus, constructorul german a mai expus, tot în premierã, şi generaþia a doua a van-ului Zafira, care, prin numele sãu, tinde sã ne devinã ceva mai familiar.
O veche vorbã româneascã spune, cu nãduf, cã neamţul tot neamţ rãmâne. Cu siguranþã îţi reaminteşti acest lucru, vizitând standul Daimler-Chrysler şi noua clasã B, care se integreazã foarte bine între A, de la care preia conceptul pentru caroserie şi C - Klasse. Alături au fost expuse un face-lift a coupe-ului CLK şi SUV-ul din clasa M.
Un stand impunător a avut Subaru în care modelele cunoscute erau încadrate de noutăţi precum B9 un SUV impunător şi R1 un mini cu două uşi şi patru locuri.Este interesant şi util de remarcat că importatorul român nu se afla pe lista oficială cu reprezentanţele Subaru.O reflecţie în plus la cumpărare, pentru că, în cazul oricărei probleme, o recunoaştere oficială practic nu există.
Passat, în 30 de ani a devenit o legendă .Generaţia a şasea este mult mai spaţioasă, mai elegantă şi mai opulentă.Alături Golf Plus şi Tuareg recent aureolat la Paris Dakar întregesc oferta Volkswagen.
Conceptul Civic a fost fără îndoială vedeta standului Honda alături de berlina din clasa premium Legend 3,5 VTEC şi MPV-ul cu şase locuri FR-V 2,2 CtDi.
Alianţa Renault-Nissan funcţionează foarte bine.Deşi au avut spaţii de expunere separate prezenţa fiecăruia a fost bine individualizată.Japonezii au mizat pe Navara un nou pick-up 4X4 ,pe 350Z Grand Turismo ce va fi lansat în vară sau pe o nouă generaţie Pathfinder sau Zaroot un concept SUV.La rândul său,Renault a dorit să impresioneze prin varietatea ofertei de la conceptul Zoe la noul VelSatis sau Laguna.Partea sportivă a fost susţinută de Megane Trophy şi monopostul R25 cu care s-a câştigat în Australia.
Noua generaţie Rio şi proiectul KCV-III au fost punctele forte de la standul Kia.Constructorul Indian Tata a mizat Crossover ocombinaţie între un SUV şi un MPV.
Geneva 75 a fost un salon care a remarcat o întoarcere către clasicism sau către o conduită clasică în sensul că fiecare constructor a renunţat la modelele nişă sau la diverse combinaţii în favoarea duo-ului model nou-concept. Pentru spectator a fost poate frustrant deoarece spectacolul respectiv numărul de maşini fost mai limitat dar din punct de vedere al costurilor a fost fără indoială benefic, mai ales că la unison s-a anunţat că dinamica lansărilor de noi modele va fi menţinută. Aşadar Geneva 75 este o poveste cu va urma….

11.03.2005                                                                                                            Paul Borta



 
@ Internet source

Niciun comentariu:

Trimiteți un comentariu