duminică, 24 martie 2013

Thailanda - on a plate

In Thailanda ne-am simtit ca acasa din toate punctele de vedere, inclusiv la capitolul culinar.
Noua ne place mancarea asiatica si pentru ca aveam deja experienta China, in Thailanda totul a decurs cat se poate de natural. 
Si in acest domeniu, evident, interpretarea si trairile sunt subiective. Nu am avut o problema cu "dulceata" anumitor feluri de mancare (datorata zaharului de palmier) sau cu condimentele ce dau un gust aparte fiecarui preparat [lemon grass, frunze de kaffir, kha (ghimbir thailandez), sosurile de peste sau de stridii si cate si mai cate minuni pe care nici macar nu am reusit sa le identificam]. 
Thailandezii spun ca mancarea lor este atat spicy cat si hot. Si, maaama, cat de hot (iute) poate sa fie! Si totusi chiar daca iti ia gura foc, papilele intra intr-o stare de extaz si euforie datorita acestei inedite experiente.
Orezul e pe post de paine si se consuma la orice masa, inclusiv la micul dejun. Thailandezii se mandresc cu orezul lor cu bob lung de tip jasmine.
Supele sunt bestiale. De la cele acrisoare, la cele pe baza de lapte de nuca de cocos pana la extra-picanta Tom Yum. De la cele numai zeama si cu cateva bucatele  de legume crude taiate extrem de fin, pana la cele cu creveti sau fructe de mare. Un deliciu si o incantare la fiecare sorbitura.
Thailandezii nu folosesc bete (chopsticks) precum chinezii  cu exceptia supelor cu taitei.
Carnea e putina si taiata marunt. De aceea in multe locuri nu vei primi si cutit impreuna cu restul tacamurilor.
Felurile vegetariene sunt absolut delicioase. Am mancat cu aceasta ocazie cel mai bun tofu ever.
Legumele nu sunt fierte pana la nemurire ci raman usor crocante si isi pastreaza foarte bine nutrientii. 
Fructele de mare sunt alt deliciu. Nu fac discriminare si le apreciez pe toate. Crustaceele sunt in top. Nu cred ca am mancat nicaieri ceva mai proaspat si mai gustos.
Fructele sunt o minune, dupa ce le degusti vei avea certitudinea ca Raiul exista si ca e aici (atunci) si acum (acolo). In topul preferintelor mele au fost mango si ananasul. Uitati tot ce stiti despre gustul acestor fructe si inchipuiti-va cele mai aromate, mai parfumate, mai dulci si melting in your mouth fructe.
Regele (durianul) si regina (mangostine) fructelor, asa cum au fost ele incoronate de catre Thailandezi sunt si ele o experienta deosebita. Durianul l-am mancat gata curatat si pot spune ca desi nu mirosea a roze nu m-a dat pe spate mirosul. Acest impediment fiind inlaturat usor, am descoperit un fruct interesant, cu o textura untoasa si care la final iti lasa in gura un iz ca de ceapa. Mangostinele (Dumnezeu stie care le-o fi pluralul corect), cochete si rafinate, ne-au incantat si ele cu gustul lor monarhic.
Am mancat portocale (asemanatoare cu acele mandarine micute cu coaja subire care se aduc la noi dar cu o culoare mai galbuie) direct din copac si am mirosit floarea de portocal care m-a dus cu gandul la iasomie.
Nuca de cocos e alta minune. Am baut-o, am mancat-o, am savurat-o si am devorat-o sub toate formele posibile: cruda, facuta "clatite" (fara legatura cu notiunea clasica de clatita pe care o stim cu totii) sau inghetata.
Si apropos de clatite. Eu sunt mare amatoare de clatite. Sunt preferatele mele de departe. Am noroc ca atat mama cat si Florin ma rasfata cu ele. Ei bine, in Thailanda au fost de senzatie. Un aluat ca cel pe care il facem si noi dar mai gros si sarat. Umplutura era din fructe proaspete, ananas sau banana. Deliciu! 
Cu asa fructe minunate, industria desertului are aici (acolo ..) o alta dimensiune. Pe langa clatite am mai incercat si fructe prajite si inghetata.
Pentru temerari exista si ciudatenii precum lacuste sau viermisori si alte nabadai pentru care trebuie sa fii, cel putin ca european, cu mintea foarte deschisa.
Am baut ceai, bun si aromat si mereu fara zahar sau indulcitori. Iar sucul de fructe era deosebit de fresh. Cel de ananas a fost preferatul meu.
Ne-am lovit de mancarea europeana in general la micul dejun dar daca aveam de ales o preferam pe cea thailandeza chiar de la prima ora a diminetii. 
Dupa cum ati vazut pe blogul nostru culinar de cum m-am intors am inceput sa tanjesc dupa mancarea de acolo si am incercat sa reproduc, pe cat posibil cateva din retetele intalnite si degustate in Thai. Si voi mai incerca si altele ca sa ma ajute sa ma intorc cu gandul in acea tara minunata. Oricum, am ramas cu obiceiul de a manca mult orez si de a bea lapte de soia.
Daca nu m-ar fi fascinat cu totul, m-as muta in Thailanda si numai pentru mancarea sa. 
Cred ca felul in care mananca thailandezii face parte dintr-un tot, dintr-un intreg ce le aduce echilibru. Asa ca voi incerca sa "fur" si din acest domeniu cate ceva pentru un spor de viata mai frumoasa, mai echilibrata, mai buna pentru mine si pentru ai mei.


Este incredibil cat de exploatata este soia in alimentatie, de la germenii cruzi din mancare sau salate, la ..
Tofu, preparat si el sub nenumarate forme
Paradisul fructelor la Piata Plutitoare
Cirese in februarie, nimic neobisnuit, in Thai

Banane. Observati cat de subtil se indica pretul marfii

Regele si regina

Inghetata de nuca de cocos, servita in nuca de cocos

Pe strada nu mori de foame, fructele te ademenesc la orice pas
In nordul Thailandei, capsunile sunt la putere

Ciudatenii pentru cei care cauta altceva
Mancarea de pe strada, o provocare pentru cei care nu sunt de ai locului

Pietele de noapte sunt foarte ofertante la capitolul culinar
Taraba cu mancare in Bangkok
Pentru carnivori :)
In toata tara gasesti fructe de mare, preparate minunat. In sud insa este supremul

DIY cu fructe de mare. Ne-au pus la munca si a fost delicios si distractiv totodata
Un meniu pentru 2 persoane cu aceasta generoasa langusta, colegul calamar de mai jos, desert, supe si multa bere a fost echivalentul a 250 Lei. Putin am spune pentru cata prospetime si savoare am primit.
"Colegul" calamar
La supermarket sau la piata gasesti ingredientele de baza pentru supa sau pentru curry. E foarte simplu.
Supa, curry, cine mai stie. Era insa extrem de picanta
Supa de creveti pe care am incercat sa o repreduc si eu acasa. Gustul mi-a iesit, mai am de lucrat la aspect.

Supa cu lapte de cocos. Laptele de cocos este foarte folosit in bucataria thailandeza pentru savoare si textura.

Niciun comentariu:

Trimiteți un comentariu